Velkommen til
Ludenso Sustainability Challenge!

Vi fremmer bruken av FNs bærekraftsmål i læring, slik at unge kan bidra til en bedre fremtid for alle. Vi tror at ved å lære unge om bærekraftsmålene kan du vise dem at en bedre verden er mulig.

Bidra til å løse bærekraftsmål 7 og 11

Mål 7: Sikre tilgang til pålitelig, bærekraftig og moderne energi til en overkommelig pris for alle.
Mål 11: Gjøre byer og lokalsamfunn inkluderende, trygge, robuste og bærekraftige

Kom i gang på 1-2-3

I denne utfordringen kan du hjelpe elevene dine til å lykkes ved å:

1: Introdusere utfordringen
Del utfordringen, og la elevene utforske Ludenso Create fritt.
2: Starte en gruppevisning
Sett opp et virtuelt klasserom der elevene kan bli med og bli inspirert av hverandre.
3: Utforske ideer i AR
Utforsk kreasjoner komme til live i AR og del ideene på sosiale medier.

Lærerguide

Å komme i gang med nye pedagogiske verktøy kan være en utfordrende oppgave, men det trenger det ikke å være. Ved å følge disse enkle stegene kan du og elevene dine bli AR-pionerer på 1-2-3.

1. Introduser utfordringen

Gi elevene tilgang til linkene nedenfor, og gå gjennom utfordringen sammen. Diskuter følgende spørsmål med klassen din før dere starter å bygge:

8-12 åringer:

  • Hvordan ville drømmehuset deres se ut om 100 år? Bruk fantasien din!

13-18 åringer:

  • Hvilke bygninger og områder tror dere en by vil bestå av om 100 år? La elevene komme med minst 40 ideer (f.eks. sykehus, skoler, kinoer, etc.)
  • Ha en demokratisk avstemning der klassen bestemmer hva som skal bygges under utfordringen, og hvem som skal lage hver bygning.

La deretter elevene dine utforske Ludenso Create for å bli kjent med verktøyet ved å bruke disse linkene:

2. Start en gruppevisning

La elevene løse oppgaven som er passer for aldersgruppen. For å få en live oversikt over hva elevene lager kan du sette opp et virtuelt klasserom, eller det vi kaller en gruppevisning, som elevene kan logge på. Dette er spesielt nyttig for å drive meningsfulle diskusjoner i klasserommet og la elevene dele og formidle ideene sine.

3. Utforske ideer i AR

For å akselerere forståelsen og inspirere elevene til å utvikle digitale ferdigheter, trenger du bare å laste ned Ludenso Create-appen til en mobil eller et nettbrett. For å utforske galleriet eller en enkelt 3D-modell i AR, trenger du bare å finne den i menyen, åpne den og klikke på AR-knappen. Og voilà, du er klar til å utforske framtidsbyen elevene har skapt!

Hvordan vinne utfordringen

For å delta i trekningen av premiene må du eller elevene dele kreasjonene. Dere står fritt til å presentere ideer som videoer, bilder, skjermbilder eller som PowerPoints, så lenge løsningen beskrives og det er tydelig at kreasjonene er bærekraftige. For å delta i utfordringen må du legge ut bidraget på Facebook, Instagram eller Twitter, og bruke hashtaggen #Ludenso og #SustainabilityChallenge.  

PS! Det er mulig å bruke tomme sosiale medier-kontoer i forbindelse med utfordringen hvis du ikke vil bruke en personlig konto. Det eneste er at du må svare hvis vi prøver å fortelle deg at du har vunnet.

Lykke til og ha det moro!

Læringsutbytte:

1
Elevene reflekterer over hvorfor bærekraft er viktig for fremtiden, og hvem som bør ta ansvar for det.
2
Studentene blir utfordret til å være kreative og bruke sine egne evner til å planlegge for en bærekraftig fremtid.
3
Elevene kan presentere det de har laget for klassen og kommunisere hvorfor ideene deres er bærekraftige.
4
Elevene er i stand til å dele sin kunnskap ved bruk av teknologi.

Bli inspirert

10 000+ ideer har kommet til live med Ludenso Create

Sjekk “Wow!”-øyeblikk fra klasserommene eller inspirer andre ved å dele dine favoritt AR-modeller med #Ludenso